Overgangen blir gradvis og skal være gjennomført 31. desember 2025.

Nå kommer 8,33 kHz

For norske flygere betyr det både tekniske oppgraderinger og tilpasning til nye standarder for å kunne operere i europeisk luftrom.

Publisert Sist oppdatert

Det blir obligatorisk for alle luftfartøy som opererer i luftrommet over Norge å benytte radioer som støtter 8,33 kHz kanalseparasjon. Så å si alle VHF AM-frekvenser i aeronautisk bånd, som i dag har 25 kHz kanalseparasjon, skal i 2025 konverteres til 8.33 kHz kanalseparasjon

Overgangen blir gradvis og hele overgangen skal være gjennomført 31. desember 2025. 

Øker kapasiteten

Norske flygere må bytte til 8,33 kHz-radiofrekvenser for å være i samsvar med EUs regelverk, som også gjelder for Norge gjennom EØS-avtalen. 

Denne endringen innføres for å effektivisere lufttrafikkontrollen og øke kapasiteten i luftrommet, spesielt i områder med høy flytrafikk.

Dersom man fortsetter å bruke gammel radio risikerer å ikke få kontakt med lufttrafikktjenesten. Dersom du sender på en 25 kHz frekvens legger du beslag på to andre kanaler som også kan bli forstyrret av din sending. Radio vil bli fulgt opp i forbindelse med tilsyn.

23. januar er Værøy først ut, mens 20. mars blir en rekke av 8.33kHz-kanalene tatt i bruk (se faktaboks).

Kan søke om støtte

Gjennom idrettsforbundet kan klubbene søke om spillemidler til utstyr, og på den måten kan klubben få redusert kostnaden noe. I senere år har det blitt innvilget rundt 15 prosent av innkjøpsummen. 

Norges Luftsportforbund anbefaler de som trenger 8.33kHz-radio eller transponder å handle nå. På nyåret blir det mulig å søke om støtte for innkjøp som er gjort i 2024, og for NLFs klubber er både radio og transponder omfattet av ordningen, skriver forbundet på sine nettsider.

FRA 20. MARS

ENZV - ENHD - ENSV - ENSO - ENGM - ENTO - ENNO - ENRY 

Powered by Labrador CMS