VoloCity er designet for å frakte én passasjer og en pilot, og har en rekkevidde på cirka 30 kilometer. Fartøyet har gjennomført flere tester og demonstrasjonsflyvninger, men mangler de viktige godkjenningene for å starte med kommersiell drift.

Tiden renner ut for Volocopter

Selskapet i konkursbehandling etter manglende godkjenning.

Volocopter, den tyske produsenten av den elektriske lufttaxien VoloCity, har gått tom for penger. Selskapet meldte nylig at de er i ferd med å gå gjennom en konkursbehandling, skriver Flying Magazine.

Mangler godkjenning

Volocopter

Volocopter er et tysk teknologiselskap som har utviklet en elektrisk vertikal takeoff og landing (eVTOL) lufttaxi, kalt VoloCity. 

Selskapet ble grunnlagt i 2011, og har som mål å revolusjonere lufttransport med elektriske, autonome luftfartøy som kan transportere passasjerer raskt og miljøvennlig i byområder.

VoloCity er designet for å frakte én passasjer og en pilot, og har en rekkevidde på cirka 30 kilometer. Det kan nå en fart på opptil 110 km/t og benytter seg av 18 elektriske motorer for å oppnå vertikal takeoff og landing. 

Dette gjør det mulig å operere i urbane miljøer uten behov for lange rullebaner, noe som kan bidra til å redusere trafikkbelastning i byene.

Til tross for å ha hentet inn over 750 millioner dollar fra investorer som Mercedes-Benz og BlackRock, har ikke selskapet lyktes i å finne en bærekraftig finansieringsmodell.

Volocopter håpet å starte kommersiell drift i 2024, og fikk blant annet mye oppmerksomhet for planene de hadde om å utføre demonstrasjonsflyvninger under OL i Paris i fjor sommer. Drømmen ble knust da selskapet ikke fikk de nødvendige godkjenningene i boks før lekene tartet. 

Så langt har ingen eVTOL-selskap i USA fått godkjenning fra det amerikanske luftfartstilsynet for å starte passasjerflyvninger, og flere har gått på økonomiske smeller. 

Lilium, en annen stor aktør i samme bransje, gikk gjennom en lignende krise tidligere i år. 

Kappløp om å lykkes først

Mens Volocopter og Lilium er i krise, er det andre store aktører som Joby Aviation og Archer Aviation som ser ut til å gjøre det bedre. 

Disse selskapene har allerede fått store investeringer, og har inngått partnerskap med større flyselskap som Delta og United Airlines, i tillegg til å ha støtte fra myndighetene. 

Joby Aviation og Archer Aviation har også fått oppmerksomhet for sine produkter, som er i ferd med å bli evaluert for potensielt militært bruk i USA.

Volocopter fortsetter å jobbe med samarbeidspartnere som Bristow Group i USA og Japan Airlines. 

Selskapet håper å finne en løsning på de økonomiske utfordringene gjennom omstrukturering og nye investorer. 

Powered by Labrador CMS