- Vi har langt fra gitt opp kampen om Kjeller
Utenriks- og forsvarskomiteen går inn for å legge ned flyplassen innen 2023.
Stortingets utenriks- og forsvarskomité går inn for at den militære delen av Kjeller flyplass skal legges ned innen utgangen av 2023, skriver Romerikes Blad.
Det ble klart etter at regjeringspartiene og Arbeiderpartiet på tirsdag kom til enighet om Forsvarets langtidsplan.
- Unik flyhistorie
- Vi håpet resultatet skulle bli annerledes, men vi var forberedt på beslutningen, sier generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, til Flynytt.
Han forteller at man ikke har gitt opp kampen om å redde Kjeller flyplass.
- NLFs medlemsklubber som har base på Kjeller har konkludert med at det beste i den gjeldende situasjonen er å støtte strategien med å jobbe videre med å få sikret en flystripe for et flygende museum. NLF støtter sine klubber i dette. Vi har stor tro på at dette sporet kan føre frem. Kjeller har en unik flyhistorie, som slik kan sikres på en god måte, sier han.
Står på videre
Heller ikke leder i Stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark (KFK), Finn Terje Skyrud, er veldig overrasket over Forsvarets avgjørelse.
- Men jeg er skuffet over at de ikke ser verdien av over 100 års flyhistorie. Nå blir det spennende å se hva som kommer frem når Utenriks-og forsvarskomiteen skal legge frem sin innstilling 11. november. Det blir interessant å se om de har tatt med noen av innspillene vi har gitt dem, sier han til Flynytt.
Skyrud er tydelig på at det jobbes videre for å bevare et flymiljø på Kjeller.
- Vi har langt fra gitt opp kampen. Det er tross alt Skedsmo kommune som avgjør hva som skjer med området, og de har sagt at de ønsker å bevare en historisk flyplass, sier han.
Riksantikvaren vurderer vern
Også riksantikvaren er inne i bildet. Han startet før sommeren arbeidet med å undersøke bygningsmassen og anlegget for å vurdere et fremtidig vern på Kjeller flyplass.
- Kjeller er i en unik posisjon. I 20 år var det den eneste flyplassen vi hadde. Den første flyvningen fant sted allerede i 1912. To år senere fikk Roald Amundsen det første sivile flysertifikatet i Norge etter flyvning fra Kjeller. I 1915 fløy det første norsk-designede fly her. Hvis vi ikke bevarer noe av flyplassen, er det mye historie som går tapt, sier Skyrud.
KFK-lederen viser til mulighetsstudien, som presenterer alternative forslag til hvor et nasjonalt veteranflysenter kan plasseres innenfor det som i dag er deler av den historiske flyplassen.
- Mulighetsstudien har tatt høyde for både at Forsvaret legger ned på Kjeller og at de blir. Det skal flys F16 i hvertfall i seks-syv år til, så det vil uansett ikke bli slik at flyplassen stenges i morgen, sier han.
- Hva med de som flyr andre luftfartøy enn historiske veteranfly?
- Vi jobber først og fremst for å ta vare på Kjeller som en historisk flyplass. Det er for så vidt forenlig med vanlige småfly, men det er det ikke opp til oss å avgjøre, sier Skyrud.
- Kan bli til det bedre
Han mener at det faktum at Forsvaret skal ut, ikke nødvendigvis bare er negativt.
- Det kan gi noen nye muligheter. Hvis vi får gjennomslag for en flyhistorisk flyplass vil vi få litt bedre levekår enn i dag, der arealene vi leier er preget av å være midlertidige bygg, sier han.
- Det kan faktisk bli bedre for oss som jobber for å ta vare på kulturhistorien på Kjeller, i samarbeid med kommunen og nasjonale vernemyndigheter. Så får vi se hva fremtiden bringer.