Vet du hvem som var Norges første kvinnelige pilot?
Hun var den eneste kvinnen på skolen, som brukte små, åpne DH60 Moth som treningsfly.
Da Dagny Berger i 1923 tok lappen var hun en av de første kvinnene i landet som fikk bilsertifikatet. Fire år senere ble hun den aller første norske kvinnen som tok flysertifikat.
Likte fart
Berger var langt fra noen A4-person. Hun hadde en lidenskap for raske kjøretøyer, og deltok blant annet i et racerbilløp i Finland. Hennes første bil var en toseters Willys Overland.
På 1920-tallet hadde man som kvinne et begrenset karrieutvalg, og med stillingstittelen hushjelp var det vanskelig for Berger å finansiere racerbilhobbyen.
I en artikkel i Aftenposten høsten 1927 forteller hun at hun fikk ideen om å bli flyger da hun leste om kvinnelige piloter i utlandet: “Hvorfor skulde ikke Norge ogsaa faa sin flyverske, tænkte jeg. Vi norske damer kan da vise at vi er likesaa modige som de utenlandske.”
Hun søkte om å bli tatt opp ved Hærens flyskole på Kjeller våren 1927, men ble avvist fordi skolen kun var for militære. Da søkte pilotspiren private skoler i utlandet i stedet og bla akseptert som elev ved The De Havilland Aircraft Companys flyskole på Stag Lane Aerodrome i Middlesex.
Eneste kvinne på skolen
I juni 1927 begynte Dagny Berger pilotutdannelsen. Hun var den eneste kvinnen på skolen, som brukte små, åpne DH60 Moth som treningsfly.
Det var liten tvil om at hun var henrykt, noe hun ga uttrykk for overfor Norsk Motorblad: “Nu er det saa morsomt! Aa det er saa gildt at flyve over skyerne.”
Å ta flysertifikat i 1930-årene innebar rundt 20 flytimer og kostet omlag 1000 kroner.
Forbilde for unge kvinner
27. september 1927 fikk Dagny Berger sertifikatet – det første som ble utstedt til en norsk kvinne.
Hun var da akkurat fylt 24 år. På verdensbasis fantes det knapt femti kvinnelige flygere.
17. mai 1928 ble Dagny Berger og Sonja Henie, “verdensmesterinnen på skøiter”, hyllet som forbilder for unge norske kvinner under en matinéforestilling i Universitetets gamle festsal i Oslo.
Økonomiske vansker
Etter flygerutdannelsen reiste Berger tilbake til Norge og forsøkte å skaffe seg seg et levebrød ved å drive flyvirksomhet. Hun ønsket å stifte eget flyselskap for sightseeing og passasjertrafikk på Vestlandet.
Norges første kvinnelige pilot sendte brev til firmaer og forretningsfolk i håp om at noen ville støtte henne økonomisk, men interessen viste seg å være laber.
Berger søkte også om finansiell støtte fra flyfabrikkene i England uten hell. Den eneste som var interessert var P. Otterness som eide Bygdin høyfjellshotell, men Berger klarte ikke å innfri hans krav til å finne andre interessenter som kunne skaffe de 9000 kronene han krevde i annen kapital.
Ga opp drømmen
Dermed måtte Berger oppgi drømmen om et eget fly, og hun fløy ikke selv igjen.
Hun valgte å gå tilbake til å arbeide som hushjelp og guvernante, med arbeidssted i Montréal og New York, før hun reiste til Frankrike. Hun besøkte blant annet Versailles, Paris og Nice, før hun flyttet hjem for godt i 1933.
Berger oppnådde ikke å bli like kjent som den andre norske kvinnen med flysertitifikat, Gidsken Jakobsen.
En vei i Bærum, Dagny Bergersvei, vitner likevel om den bragden hun utførte.
Dagny Berger døde i en drukningsulykke i Paradisbukta på Bygdøy i 1950, bare 46 år gammel.
Kilder: snl.no, Wikipedia, kvinnesak.no
P.S. Den første nordmannen som fløy et norsk fly over Norge var Hans Fleischer Dons, som fløy med maskinen "Start" fra Gannestadjordet i Horten til Øra ved Fredrikstad 1. juni 1912. Det første norske militære flysertifikat ble utstedt til major Fredrik Sejersted (1912/13), mens den ikke helt ukjente Roald Amundsen (1914) var den første som fikk sivilt flysertifikat.