TEKNOLOGI:

Se, en Boeing med stag!
Firmaets nye, slanke og pilformede vinger er i en høyteknologisk liga for seg.
Intet er nytt under solen: Ser vi tilbake på flyhistorien finner vi flere høytvingede fly med stag på vingene. Men Boeings nye, slanke og pilformede vinger med stag er imidlertid i en høyteknologisk liga for seg.
Mach 0,8

Firmaet forventer at fly som er utstyrt med den nye vingen vil kunne fly opp til Mach 0,8 og likevel levere en brennstoffbesparelse på 8-10 prosent.

Vingen kan få et sideforhold på opp til 27, noe som betyr at vi er på nivå med noe av det nyeste innenfor seilfly, slik som Schempp-Hirth Arcus. Vi snakker da om lange, tynne og aerodynamisk supereffektive vinger.
Forskjellen er bare at vingen på et rutefly skal tåle høyere hastighet og løfte et tyngre fly. Det stiller krav til vridningsstabilitet og styrke til å motstå flutter.
Høyeffektiv vingeform

Da trenger man stag, og til tross for luftmotstanden oppnår man en positiv aerodynamisk bunnlinje takket være den høyeffektive vingeformen.
Boeing arbeider også med muligheter for å brette vingene, slik at man blant annet kan parkere ved en trang gate.
Det er mange utfordringer ved en slik konstruksjon. Boeing har jobbet på den i mange år - og det gjør de fortsatt. Vi snakker her om en teknologi som man først forventer å kunne ta i bruk i 2030-35.