Seastar CD2:
Se, den flyr!
Dornier Seastar CD2 har fått kjenne luft under vingene. Jomfruturen varte i 31 minutter og beskrives som en vellykket debut.
Korona eller ikke – gode nyheter er sjelden å forakte. Og det er godt nytt at nok et spennende fly har kommet på vingene!
Vi snakker her om Dornier Seastar CD2, en videreutvikling av Dornier Seastar. Sistnevnte har en turbulent historie – mer økonomisk enn konstruksjonsmessig – tilbake fra 1984.
31 minutter i luften
Flere firmaer har blitt opprettet og slått konkurs, og en rekke investorer har vært involvert i prosjektet. Det ble avgjørende at de kinesiske firmaene Wuxi Communications Industry og Wuxi Industrial Development overtok aksjemajoriteten i 2013, men Dornier-familien er fortsatt involvert i prosjektet.
Den 31 minutter lange jomfruturen hadde sitt utgangspunkt i Oberpfaffenhofen, nord for München, og forløp uten problemer.
Seastar er en parasollvinget flybåt med to motorer montert i en enkelt nacelle over vingene i en «push-pull» konfigurasjon. I den generelle utformingen minner den om Dornier-flybåtene fra 1920-tallet, som ble bygget i over 250 eksemplarer (inklusive Roald Amundsens N-24 og N-25). Man ser også flere likhetstrekk med etterfølgeren, Dornier Flugzeugwerke's Dornier Do 18, fra 1930-tallet.
Mange oppgraderinger
Seastar CD2 har fått ny kabin, ny Honywell Primus Epic instrumentering, komposittstruktur og understell, som er mer motstandsdyktig overfor korrosjon, nye propeller og en hybrobooster, som gjør styring på vannet lettere.
De to turbopropmotorene sitter på beste, klassiske Dornier-vis i tandem over vingen. Det forhindrer asymmetrisk trekk ved flyging på en motor, beskytter motorene mot vannsprøyt og gir lettere rulling på vannet, dersom flybåten rammes av bølger.
Dornier Seastar CD2 vil bli tilbudt i versjoner tilpasset frakt, passasjertransport, VIP-flyging og spesialoppdrag.