Konvertering:
Ole har sertifikat #1!
Teknikerveteranen Ole Baarvedt er den første som har konvertert til det nye regimet for seil - og småflyteknikere.
1. oktober ble det nye og oppgraderte Part 66L-regelverket innført i Norge. Regelverket omfatter utdannelse og sertifisering av flymekanikere.
– Vi har nå fått et europeisk teknikersertifikat på tvers av alle EASA-landene for fly med avgangsvekt opp til maks 1200 kilo, sier flyteknisk konsulent Ole Baartvedt til Flynytt.
I hånden holder han sitt flunkende nye og konverterte teknikersertifikat – det aller første som er utstedt i Norge etter at de nye reglene trådte i kraft.
Da Flynytt gikk i trykken i slutten av november var det også det eneste, men Baartvedt håper å få følge av mange flere teknikere.
– Det er totalt 42 teknikere som har en eller annen form av nasjonalt teknikerbevis som gir muligheten til å konvertere til den nye EASA lisensen. Av disse har 30 vist interesse så langt. I tillegg kommer de som ønsker å ta teknisk utdannelse innenfor det nye systemet. Det er en utdannelse som tar cirka ett år, og det kan gjøres på fritiden, sier han.
Fire års arbeid
Baartvedt synes det er stas å være innehaver av den første "L"- lisensen som er utstedt i Norge.
– NLFs tekniske fagperson Einar Bjørnebekk og jeg har sammen med Luftfartstilsynet jobbet med dette prosjektet i fire år. Da er det fint å være første kandidat, og få testet at systemet faktisk fungerer.
Det nye sertifikatet kan benyttes i alle EASA-landene. Et viktig nytt krav i det oppdaterte regelverket er krav om oppdatert praksis innenfor siste 24 månedene.
Ergo må teknikere være «current» på den oppgaven de skal utføre. Det er hver enkelt teknikers ansvar å holde seg current, mens det er hver enkelt flyeiers ansvar og sjekke at den tekniker man velger til å reparere eller vedlikeholde sitt fly, er «current» på oppgaven.
– Tydeliggjør kompetansen
En annen nyhet i «nye» Part-66 er det nevnte ferske regelverket for utdanning.
– Her er det etablert egne regler for utdanning til lettflymekaniker, som per i dag dekker ELA 1 fly, en kategori som inkluderer
seil- og motorfly opp til 1200 kilo maksimalvekt.
Baartvedt mener en positiv side ved det nye regelverket er at det er tydeligere på hva teknikere kan gjøre og ikke gjøre.
– I sertifikatet står det tydelig hvilke limiteringer man har. Det er altså ikke slik at man får flere rettigheter med det nye
sertifikatet. Samtidig kan man fjerne begrensningene hvis man tar nødvendige tilleggskurs og/eller skaffer seg påkrevet praksis. Selv har jeg bare en limitering: ELA 1 skrog, som i praksis betyr flytyper som Cessna 172. Den skal fjernes, så her blir det kurs!