Flyplasser:
Nytt liv på Gullknapp
Lufthavnsjefen ønsker alle piloter velkommen til flyplassen. – Vi føler at vi har lagt godt til rette for at GA skal kunne benytte flyplassen.
– Vi er absolutt rustet mot det som måtte skje av ulykker, hendelser og snøvær, forteller Leif Olsen, som er AFIS-fullmektig på Arendal lufthavn, Gullknapp.
Olsen har tatt med Flynytts journalist inn i utstyrshangaren på flyplassen. Der viser han frem en rekke nyervervelser for tiden fremover.
– Uvurderlig brøyemaskin
For eksempel har flyplassen skaffet seg en av de større brøytemaskinene som tidligere holdt rullebanen på Oslo lufthavn, Gardermoen ren for snø.
– Å ha en sånn maskin tilgjengelig er absolutt uvurderlig. Vi tar jo hele rullebanen i ett jafs med denne, så vi sparer masse tid, pluss at det er enklere å holde rullebanen snøfri og trygg, forteller Olsen.
– Dette var utstyr som måtte på plass hvis vi skulle drive flyplassen på en ordentlig måte fremover. Spesielt da flyskolen kom på banen måtte vi få på plass alt utstyret, forklarer Olsen mens han viser frem det som er i hangaren
Driftsstøtte
Lufthavnsjef Jan Morten Myklebust sier til Flynytt at det har blitt brukt betydelige midler på å bygge ut flyplassen. Han understreker også at de har fått signaler om at det er sjanser for å motta driftsstøtte.
– Vi fikk i budsjettforliket mellom regjeringen og KRF nylig tildelt fem millioner kroner til drift av flyplassen i 2019. Håpet er at vi også får statlig driftsstøtte i årene som kommer, og at den årlige driftsstøtten blir doblet, sier han.
Det er i dag Arendals Fossekompani ASA som har sørget for utbyggingen av flyplassen. Selskapet har brukt store millionbeløp for å ruste opp Gullknapp til topp moderne flyplass.
For Gullknapp har i mange år blitt omtalt som et ganske stillestående og dødt prosjekt. Dette har de siste årene endret seg drastisk. Siden 2016 har man fått på plass de nødvendige konsesjonene for å drive flyplass med rutetrafikk. Det siste store på Gullknapp skjedde høsten 2018 da flyskolen OSM Aviation Academy etablerte seg på flyplassen.
Ny flyskole
Flyskolen gikk tidlig ut med store planer for flyplassen utenfor Arendal. Det skulle baseres sju fly, 100 elever og 30 ansatte på flyplassen og på OSM Aviations kontor i Arendal. For flyplassens del har dette ført til en god aktivitetsøkning og en positiv fremtid.
– OSM Aviation Academy vil om kort tid starte byggingen av en ny flyhangar på Gullknapp. På sikt vil de trolig også bygge et skolebygg på flyplassen. Dersom vi får i gang ruteflyging vil vi nok måtte bygge en ny og større terminal på flyplassen, forteller Myklebust.
Den store drømmen
Og det er nettopp rutefly som er den store drømmen for dem som har et forhold til Gullknapp. For øyeblikket er det bare en drøm, men søknadene er sendt inn.
– Så snart vi har fått godkjenning av Luftfartstilsynet til å ta imot kommersiell trafikk vil vi forsøke å få i gang en flyrute mellom Gullknapp og OSL. Luftfartstilsynet må først gjøre en del interne avklaringer om hvordan de skal behandle flyplassene Notodden og Gullknapp i forhold til nytt EU-regelverk. Vi forventer at dette blir avklart i første kvartal 2019, forklarer Myklebust.
Selv om flyplassen ikke har noen konkrete avtaler med flyselskaper for øyeblikket så har lufthavnsjefen klare ideer om hva som er drømmen for flyplassen.
– Det hadde vært spennende å få det danske flyselskapet Sun-Air med sin 32-seters Dornier 328 til å fly til Oslo i første omgang. Vi ser også for oss at en rute til Billund i Danmark med samme selskap.
Godkjent tårntjeneste
En del av konsesjonene flyplassen fikk etter 2016 var at de fikk tillatelse til å drive AFIS- tjenester i luftrommet over Arendal og Gullknapp. Dette var veldig viktig for flyplassens potensielle vekst.
– Etter at flyskolen kom på plass har det vært mye mer for oss å gjøre. Det er jo bare å se hvor mye Helge prater med de to flyene som er i lufta. Da kan man jo tenke seg hvordan det høres ut når det er sju operative fly fra flyskolen, sier Olsen, samtidig som operativ leder for AFIS på Gullknapp, Helge Hausken, holder kontroll på luftrommet. Olsen understreker også at aktiviteten fra flyskolen også hjelper for å opprettholde kvaliteten på tårntjenesten.
– Det er jo som med alt annet, at hvis man gjør noe mye, så blir man bedre. Vi har også hatt noen flyshow her, så da har vi fått testet oss skikkelig.
Satser smått, men langsiktig vekst
De ser også positivt på at flyskolen starter i liten skala, og har større ekspansjonsplaner.
– Sånn det har blitt nå er nok det beste for flyplassen på lang sikt. Vi får tid til å få på plass alle rutinene og flyskolen får satt sine rutiner, det tror vi er positivt for sikkerheten på flyplassen, forteller Olsen.
Myklebust legger også til at dette er den starten som gjør at flyplassen kommer best ut i lengden.
– Denne kombinasjonen med flyskole og rutetrafikk finner vi på mange regionale flyplasser i dag. Vi vil etter beste evne legge til rette for begge aktiviteter og sørge for at samtlige aktører får gode arbeidsvilkår på Gullknapp.
Flyplassen har de siste årene hatt stor suksess med flyshow, som har trukket til seg godt med fly og publikum. Myklebust sier til Flynytt at dette er noe de håper å gjennomføre igjen.
– Vi har for tiden ingen konkrete planer om noe nytt flyshow, men på sikt håper vi jo å kunne invitere publikum til nytt flyshow på Gullknapp. Vi ser for oss å arrangere en åpen dag på flyplassen i sommer sammen med den lokale flyklubben og den nye flyskolen.
Lufthavnsjefen ønsker også alle piloter velkommen til flyplassen.
– Vi føler at vi har lagt godt til rette for at GA skal kunne benytte flyplassen. Det er bare å gå inn på MyPPr og søke landingstillatelse. Alle GA-piloter er velkomne til flyplassen vår.