ELFLY:

NORSK DEBUT: Til sommeren kommer Norges første elfly.

Kjøper Norges første elfly

Avinor og Norges Luftsportforbund henter fly fra Slovenia.

Publisert Sist oppdatert

Avinor og Norges Luftsportforbund går sammen om å kjøpe elflyet Alpha Electro G2 fra den slovenske flyfabrikken Pipistrel.

Flyet er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Rekkevidden er på om lag 130 kilometer og flyet kan være i luften rundt en time per lading, melder Avinor i en pressemelding.

Dersom alt går etter planen leveres flyet i mai 2018. Det er først og fremst tenkt å brukes til demonstrasjoner. 

Konsernsjef Dag Falk-Petersen har lenge vært en ivrig forkjemper for elfly. 

- Med elfly endres luftfartsbransjens miljøkonsekvenser betydelig. Det vil også kunne bli rimeligere å fly, da driftsutgiftene for flere flymodeller er betydelig lavere, noe som også vil merkes på billettprisene, sier han i pressemeldingen.

Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel.

- Med elektriske fly åpner det seg helt nye muligheter i luftfarten, og flere internasjonale produsenter jobber intenst med å utvikle elfly. Det er grunn til å tro at de første kommersielle rutene med elfly etableres før 2030, og da helst med Norge som arena, skriver Avinor i pressemeldingen.

Prosjektet har støtte fra Samferdselsdepartementet, og ZERO, Widerøe og SAS stiller seg også bak prosjektet som snart bringer Norges første elfly til landet.

Konsernsjef Dag Falk-Petersen, som også er pilot, har invitert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med på den første flyturen så fort flyet har ankommet Norge. 

Les mer om elfy HER.

Powered by Labrador CMS