Her er årets mest leste saker i 2019
Disse artiklene fenget mest!
I det et nytt fly-år står foran oss, er det på sin plass med et lite tilbakeblikk på de mest leste sakene på flynytt.no i året som gikk.
Flyshow, havarier, veteranflytrøbbel og en solotur over Stillehavet var blant det Flynytts lesere foretrakk å lese i 2019.
1. Stor oversikt: Her er årets flyshow i 2019
For tredje år på rad er flyshowkalenderen årets mest leste sak. Det er tydelig at det er mange som liker å finne inspirasjon her når årets flyshowekskursjoner skal planlegges. (Vi lover at det snart kommer en kalender for 2020 også!)
2. Piloten som havarerte under avgang på Kjeller: Her er hans egne ord om det som skjedde
Årets nest mest leste sak er flyger Thomas Jamnes beretning om hvordan han opplevde hendelsen da flyets nesehjul og hovedhjul sviktet under avgang fra Kjeller. Det er tydelig at mange ønsket å ta lærdom fra erfaringene han gjorde seg i en utfordrende situasjon.
3. Derfor står Starfighteren på bakken
På tredjeplass finner vi artikkelen om Starfighteren som dessverre ikke er luftdyktig lenger. Det skyldes at den anbefalte levetiden på rakettdrivstoffet til setene utløp i november 2018, og det har så langt ikke lyktes foreningen Starfighterens venner å finne en løsning på denne utfordringen.
4. Elektrisk fly har nødlandet ved Gullknapp
Mange har blikket rettet mot den elektrisk revolusjonen innen luftfarten. Derfor skapte det også store overskrifter da Norges første elektriske motorfly måtte nødlande på vannet ved Gullknapp i Arendal. Heldigvis ble ingen personer skadet i hendelsen.
5. Nytt liv på Gullknapp
Gullknapp flyplass utenfor Arendal har fått et realt ansiktsiktsløft. Lenge var dette en flyplass som stod stille uten de store utviklingene. Nå har flyplassen fått egen flyskole og en lys fremtid. Flynytt besøkte Gullknapp, og artikkelen fra denne visitten ble årets femte mest leste sak.
6. Forlenget rullebane ga ny «rosin i pølsa»
Telemark Airshow har i løpet av få år vokst til å bli et av Skandinavias største flyshow. I år var besøket av F-16 et av de store høydepunktene. Med ny rullebane på 1780 meter satte Telemark Airshow nok en gang ny publikumsrekord. Og artikkelen om showet ble en av de mest leste i 2019 på flynytt.no.
7. Derfor kommer aldri Den Gamle Dame tilbake på vingene
Det er alltid trist når et veteranfly har hatt sin sine tur. For mange kom det som en stor overraskelse at danskenes flygende stolthet har gått av med pensjon. Det var flere årsaker til at Den Gamle Dame, danskenes DC3, blir stående på bakken fremover. Blant annet skyldes det utfordringer med motorene og rekruttering av kompetente flygere og mekanikere.
8. Solo over Stillehavet
Flyger Eivind Johannes Lindtjørns beretning om å krysse halve USA og hele Stillehavet solo i et enmotors fly uten trykkabin fenget mange. Lindtjørn er pilot i Mission Aviation Fellowship og fergefløy et av foreningens splitter nye Cessna Caravan fra USA til Australia.
9. Mer trøbbel for Dakotaen - på bakken med motorfeil
2019 går inn i historien som et trøblete år for Dakota Norway. Da fikk foreningens LN-WND nok en gang et driftsavbrudd som følge av motorfeil. Hendelsen oppsto 4. juni under trening på formasjonsflyging på Duxford, der flyet var for å delta på arrangementet Daks over Normandie. Etter iherdig innsats med å få tak i en ny motor kom flyet tilbake til Norge i august.
10. – Eggemoen bør bli hovedsmåflyplass
Samferdselsdepartementet bestilte i 2018 en utredning om ulike alternativer for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet. Utredningen kom i januar året etter, og der slås det fast "at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås både med konsentrert innsats mot en flyplass, og med spredt innsats mot flere flyplasser". Rapporten fra Oslo Economics konkluderte med at Eggemoen ville være den beste løsningen "dersom man vekter brukernytten høyt". Artikkelen sikret seg den siste plassen på årets topp ti-liste.